Tuesday, August 17, 2010

kecurian kabel telekom yang kian menjadi-jadi.

Tuan-tuan dan puan-puan seluruh rakyat Malaysia yang berjiwa penyayang dan prihatin. mempunyai ilmu dan kesedaran yang tinggi ,mempuyai tahap kecerdasan yang begitu pintar. sedar tak sedar kita semua sudah berada ditahap pembangunan dan perkembangan it yang begitu ketara. dengan adanya jalur lebar seluruh rakyat malaysia semua peringkat keturunan dan kedudukan mampu untuk menyediakan it jalur lebar di setiap rumah sejajar dengan hasrat kerajaan inginkan rakyat celik  it. ditengah-tengah kerancakan hebahan penggunaan jalur lebar ada seperti suatu wabak yang cukup menjelekkan iaitu kejadian yang berleluasa kecurian kabel talian tm yang disambungkan kerumah-rumah. kejadian ini dilakukan oleh manusia-manusia yang tidak bertamadun dan sangat mementingkan diri sendiri tanpa memikirkan pengguna lain.
sekiranya aktiviti ini tidak dibenteras sepenuhnya sudah pasti menyebabkan kerugian yang banyak kepada semua pihak samaada tm dan pengguna. manakal hasrat kerajaan untuk melahirkan rakyat yang celik it akan terbantut.

kejadian curi kabel ini sudah menular keseluruh tempat di malaysia ianya kerja jahat yang dilakukan pada waktu malam oleh remaja-remaja yang tidak suka berkerja tetapi memerlukan duit harian. mereka ini dengan rakusnya membelasah kabel telefon kemudian membakar dan mengambil isi didalam sebagai barang buruk yang dijual dengan harga yang mahal kepada pembeli atau pusat pengumpulan besi lusuh atau buruk.

bagaimanakah caranya untuk membenteras kegiatan yang merugikan ini. penguatkuasaan adalah mustahil kerana sudah tentu tidak ada daya upaya untuk pihak berkuasa mengawasi segenap tempat kerana kawasan yang sangat luas. oleh itu penduduk tempatan disarankan ambil peduli akan kejadian ini kerana sekiranya kabel telefon di curi talian kerumah penduduk sudah pasti akan terputus terus.

pihak tm pun sudah jenuh menggantikan kabel yang hilang ada sesetengah tempat ,siang dipasang kabel malam nya terus di curi. siapapun tidak akan dapat menanggung keadaan seumpama ini. selain menanggung kos setiap masa. saya menyarankan agar hukuman yang lebih berat dikenakan kepada pencuri kabel itu termasuk mengganti kabel yang dicuri itu. mengadakan pemeriksaan mengejut di pusat pengumpulan barang buruk dan mengambil tindakan keras sekiranya didapati ada bahan-bahan yang dibeli itu berasaskan wayar telefon. dengan cara ini sekurang-kurangnya menyebabkan pusat pengumpulan barang lusuh tidak berani membeli barang tersebut.

akhir kalam saya menyeru agar semua pencuri pencuri kabel. hentilah dengan sesegeranya kerja jahat ini. lakukan kerja baik yang memberi munafaat kepada semua. ingat sesungguhnya Allah tidak akan membiarkan terlalu lama manusia-manusia jahat yang merosakkan orang ramai berada di atas muka bumiNya ini. sudah pasti akan diberi pembalasan segera samada kesakitan atau kematian. ingatlah juga bahawa kehidupan di dunia hanyalah sementara saja .segala kerja buat kita masa didunia akan di hitung kira di akhirat kelak.

sekian terima kasih.

No comments:

Post a Comment