Tuesday, August 17, 2010

Kemalangan Jalan Raya

Pertama syukur kepada Allah SWA dengan limpah dan izinnyalah kita semua berada dalam sebuah negara yang cukup aman makmur dan berpendapatan tinggi dan penuh kesenangan berbanding dengan negara lain di sekeliling kita. Negara kita cukup harmoni dengan berbagai kaum hidup berbaik antara satu sama lain. Disitulah letaknya kekuatan dan kelebihan kita.sungguh cantik panorama kehidupan rakyat Malaysia.tambahan pula dengan slogan baru 1 Malaysia rakyat didahulukan pencapaian diutamakan. Cukup berkesan membakar semangat perpaduan yang sedia ada semakin kental dan jitu.

Dalam menjalani kehidupan yang cukup baik di Malaysia ini ada suatu yang kurang senang yang perlu difikir dan diambil akhtiar iaitu kemalangan jalan raya yang semakin kerap berlaku. Boleh dikatakan setiap hari hiasan didada akhbar adalah kemalangan maut dijalan raya ada yang tiga mati, lima, tujuh dan satu adalah sudah biasa . Kita seolah-olah sudah terbiasa dengan tragedi seperti ini malah tidak sudah ambil peduli sangat dengan berita seperti ini. baca pun sambil lewa sahaja.

Dimanakah titik penyebab kemalangan ini selain dari sudah sampai masa atau sudah sampai ajal yang di tentukan oleh yang maha kuasa. Bila difikir-fikir beberapa sebab yang boleh disebutkan iaitu sikap pemandu,faktor kerosakan jentera dan faktor jalan raya itu sendiri. Saya memang akui bahawa sikap pemandu di Malaysia ini kurang cermat tidak sabar dan mudah naik angin tetapi saya rasa keadaan ini dimana-mana dunia pun serupa juga sebab yang memandu itu manusia seperti kita juga.
Jadi yang perlu difokoskan disini ialah jalan raya kita yang perlu di perbaiki dan ditingkatkan lagi keselesaannya terutama dari segi keluasan jalan dan berselekoh yang macam ular kena palu. jalan-jalan antara negeri adalah jalan yang sudah sangat lama sesuai pada masa itu. contohnya jalan kuala krai -gua musang jalan ini dibuat pada tahun 80 an pada masa itu kereta tidak banyak seperti hari ini. Satu jam adalah sebuah kereta lalu. sekarang ini berpuluh kali ganda dari yang dulu. tetapi jalan tak berubah. sempit satu lorong dua hala. sekiranya ada kenderaan berat rosak ianya menjadi perangkap maut yang sangat berkesan. sebab kenderaan ini tidak dapat berada dibahu jalan kerana bahu jalan sempit dan kemungkinan berada di tepi cerung. kalau lori balak yang ada balak di atasnya sudah tentu terbalik bila berada di tepi cerung. oleh itu jalan menjadi sempit tinggal satu lorong sahaja. bila waktu malam ianya menjadi lebih merbahaya kerana pandangan terhad.

oleh itu jangan lah salahkan sangat kepada pemandu tolong tengok-tengokkan jalan di negara kita ini sesuai atau tidak buat masa ini. kalau tidak ikhtiarkanlah buat dua lorong satu hala. memanglah belanja sangat besar tetapi hendakkah kita melihat kematian warga kita yang berterusan di atas jalan seperti ayam dilanggar kereta. mereka semua itu eset negara  yang dapat menyumbang kepada pembangunan negara.

No comments:

Post a Comment