Sunday, August 29, 2010

NAMPAK ALIM TAPI JAHIL

Salam satu Malaysia untuk semua rakyat Malaysia yang sedang bersenang lenang menjalani kehidupan yang aman dan damai di bumi Malaysia ini.

Tuan-tuan dan puan-puan yang disanjung tinggi. Hujan tidak ribut pun tidak ,langit kelihatan sungguh cerah . Tiba-tiba petir berdentum memanah bumi. Satu kejadian yang tidak diduga sekali lagi berlaku di negara kita ini melibat kesucian tempat ibadat kita di Kajang Selangor telah dicemari dengan keizinan dari jawatankuasa surai memberi kebenaran dengan hati terbuka dan gembiranya menerima tetamu yang bukan islam untuk bertazkirah di surau tersebut.

Bila melihat gambar dalam akhbar salah seorang ahlijawatankuasa masjid itu cukup sempurna pakaiannya dengan berjubah putih dan berkopiah putih . Pendek kata dari hujung kepala sampai kehujung kaki memakai warna putih yang melambangkan kesucian dan kebersihan serta kejernihan. Tetapi warna di dalam tidak sama dengan apa yang dipakai diluar.

Mereka semua ini sudah salah membuat pertimbangan dengan silauan duit tak seberapa nilainya sudah mencemarkan tempat ibadat kita. Kemungkinan mereka ini menggunakan kepala lutut dalam membuat pertimbangan. Nampak sungguh alim dan warak tetapi ternyata tong kosong. Bila sesuatu perkara nak dibuat ambil kiralah baik buruknya buatlah andaian atau gamakkanlah benda itu boleh ke tidak boleh di buat. Pernah dibuat orang ke tidak. Kalau jahil sangat tanyalah orang jangan pakai redah sahaja.

Sekarang sudah jadi isu besar hingga Kebawah Duli Tuanku Sultan Selangor pun murka. Dalam hidup ini janganlah kita tolol sangat dalam membuat pertimbangan benda kecil-kecil pun dan konfius apa lagi benda besar-besar. Kalau hendak berlagak pun janganlah sampai kita kena kutuk oleh ramai orang. Takut kalau-kalau ada diantara yang mengutuk itu mulutnya masin dimakbulkan tuhan lambat bangat ditimpa bala kita.

Oleh itu diharapkan agar semua muslimin dan muslimat di negara kita Malaysia ini   lebih berhati-hatilah carilah jalan yang diredhai Allah dan disukai oleh semua makhluk dibumi maupun di langit.Jangan terlalu mengada-ngada sangat. Akibat buruk ditanggung sendiri.

Sekian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment